Jak najskuteczniej przeszkodzić programiście w pracy?

Grupa badaczy z University of Calgary w Kanadzie przeprowadziła badanie, rzucające światło na czynniki, które sprawiają, że niektóre przerwy są bardziej uciążliwe dla deweloperów niż inne. Badanie to skupia się także na rodzajach prac rozwojowych, które są bardziej podatne na przełączanie zadań.

Uwagi dotyczące czytania tabeli:

  • Możemy zobaczyć charakterystykę przerw pogrupowaną w dwie kategorie. Czynniki specyficzne dla kontekstu obejmują to, czy zadanie główne i dodatkowe są związane z tym samym projektem, są tego samego typu (projektowanie architektury, programowanie itp.), źródło przerwania i kiedy następuje przerwanie (rano, po południu). Czynniki specyficzne dla zadania obejmują to, czy zadanie główne i dodatkowe mają ten sam priorytet, poziom doświadczenia programistów, poziom zadania i stopień ukończenia.
  • Możemy również zobaczyć typy zadań: projektowanie architektury (Arch), programowanie (Prog), testowanie (Test), projektowanie interfejsu użytkownika (UI) i zadania wdrożeniowe (Dep).
  • Wypełnione okręgi pokazują nam, gdzie charakterystyka zakłóceń sprawia, że przerwy są bardziej uciążliwe dla określonych typów zadań.

[∆] oznacza czas trwania przerwania, a [|w|] oznacza liczbę zagnieżdżonych przerw.

W porównaniu z czynnikami specyficznymi dla zadania, czynniki kontekstowe są ogólnie silniejszymi predyktorami tego, jak uciążliwe będzie przerwanie pracy. Czynniki kontekstowe obejmują porę dnia, w której następuje przerwanie, czy przerwanie zostało spowodowane przez samego developera, czy przez coś zewnętrznego, oraz czy przerwanie obejmowało przełączanie kontekstu (przełączanie z jednego rodzaju zadania na inny rodzaj zadania). Czynniki specyficzne dla zadania obejmują to, czy pierwotne zadanie i nowe zadanie mają ten sam lub inny priorytet, poziom doświadczenia developera (w latach) oraz etap ukończenia pierwotnego i nowego zadania.

Samoprzerwania powodują zmiany zadań, które zajmują więcej czasu i wiążą się z większą liczbą dystraktorów, jednak developerzy zgłaszali, że zewnętrzne przerwania są bardziej uciążliwe. Samoprzerwania początkowo wydawały się być bardziej uciążliwe, ale dalsze wywiady przeprowadzone przez badaczy wykazały, że developerzy postrzegają zewnętrzne przerwania jako bardziej bolesne. Jednym z możliwych powodów jest to, że zewnętrzne przerwania nie są oczekiwane, a zatem nie są pod kontrolą developera. Mimo to autorzy sugerują, by developerzy dążyli do zminimalizowania samodzielnych przerwań i dobrowolnego przełączania zadań.

👉 Podsumowanie:

  • Zmień wielozadaniowość na skupienie.
  • Zarezerwuj w kalendarzu czas na głęboką pracę, podczas której możesz skupić się tylko na jednym skomplikowanym zadaniu.
  • Komunikuj, że jesteś zajęty. Przełącz komunikatory w tryb "nie przeszkadzać" lub je wyłącz.
  • Z doświadczenia polecam rezerwować czas na głęboką pracę najlepiej z rana – w ciągu pierwszych 2-3h od rozpoczęcia pracy.
  • weryfikuj, czy musisz na pewno brać udział we wszystkich spotkaniach

grupa badawcza:
4,910 zarejestrowanych zadań 17 profesjonalnych inżynierów oprogramowania i ankieta przeprowadzona na 132 developerach.

źródło:
https://dl.acm.org/doi/10.1145/3210459.3210471

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments